جک درب پارکینگی, مقالات

جک درب پارکینگ چیست؟

جک درب پارکینگ چیست

ارتباط با کارشناسان اریس

۰۳۱۵۵۳۰۸۶۲۰

۰۹۱۲۰۶۹۱۵۹۳

info@eriselectronic.com

 یکی از بهترین ساخته‌های انسان جک درب پارکینگ که آسایش و رفاه را برای او فراهم می‌کند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در طول زندگی خود، در خانه‌ای ساکن شوید که پارکینگ آن درب اتوماتیک ندارد. یعنی هر بار که بخواهید اتومبیل خود را وارد یا خارج کنید، باید از ماشین پیاده شوید، درب پارکینگ را باز کنید، سپس بعد از ورود اتومبیل به پارکینگ مجدد درب پارکینگ را ببندید.

 

این موضوع شاید کم اهمیت به نظر برسد، اما اگر تجربه سکونت در چنین منازلی را داشته باشید، حتما می‌دانید که اتوماتیک نبودن درب پارکینگ چقدر کار را برای شما سخت کرده است! خصوصا، زمان‌هایی که خسته از محل کار یا مسافرت به خانه برمی‌گردید، حتی کوچک‌ترین حرکتی هم طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد! بنابراین، اگر در طول روز چندین بار مجبور شوید که با ماشین خود بیرون بروید و برگردید که دیگر هیچ! در نتیجه، جک‌های درب پارکینگ به منظور برقراری رفاه و آسایش بیشتر، ورود و خروج آسان و کنترل تردد به وجود آمده‌اند..

جک درب پارکینگ چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت، جک درب پارکینگ وسیله‌ای است که به کمک آن می‌توان درب را به صورت خودکار باز و بسته نمود. بدین معنا که، این جک‌ها در هر نوعی که باشند به درب ورودی متصل می‌شوند و شما می‌توانید با کمک ریموت، تلفن همراه، کارت، اثر انگشت، و… آن‌ها را کنترل کرده و به آن‌ها فرمان باز یا بسته کردن درب را بدهید. 

بنابراین، همان‌طور که در مثال بالا توضیح دادیم استفاده از جک درب پارکینگ موجب آسان شدن رفت و آمد، کنترل تردد، آسایش و رفاه و جلوگیری از به هدر رفتن زمان و انرژي شما می‌شود. همچنین اگر دقت کرده باشید، امروزه در اقصی نقاط جهان به خصوص در کلان شهرها، با زیاد شدن مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌هایی با تعداد طبقات و ساکنین زیاد، مسئله امنیت بیش از پیش مطرح است. جک درب پارکینگ می‌تواند در حفظ امنیت ساختمان نیز تاثیر زیادی داشته باشد.

این محصولات هم در مکان‌های مسکونی استفاده می‌شوند و هم در ادارات، ساختمان‌های تجاری و به طور کلی در مکان‌های عمومی پرتردد. جالب است بدانید که جک‌های درب پارکینگی ابتدا توسط کشور آمریکا و در سال ۱۹۲۶ میلادی تولید شدند. ولی، سال‌ها طول کشید تا استفاده از آن در سایر کشورها نیز متداول شود. در ایران نیز بیش از ۲۰ سال است که استفاده از درب‌های اتوماتیک رواج یافته و هر کسی با توجه به نیازی که دارد، می‌تواند جک مناسب خود را یافته و آن را خریداری نماید. جک‌های درب پارکینگی نیز انواع مخصوص به خود را دارند که هر کدام به لحاظ کاربرد، ویژگی‌ها، قیمت، و… منحصر به فرداند.

تا اینجا با جک درب پارکینگ آشنا شدیم. در ادامه اطلاعاتی را به طور خلاصه در رابطه با انواع جک پارکینگی، اجزای آن و قیمت خرید این محصول بیان  می‌کنیم. همراه ما باشید.

انواع جک پارکینگ کدام است؟

درب‌های برقی پارکینگ دارای انواع متنوعی هستند که هر کدام به تناسب مکان مورد نظر، به کار گرفته می‌شوند. از جمله مدل‌های آن می‌توان به جک‌های در ب پارکینگی بازویی، ریلی، زیر سقفی، زیر سطحی، و… اشاره کرد. برای انتخاب جک مناسب خود، باید به مواردی چون وزن درب، ابعاد درب، درجه باز شوندگی درب، قیمت جک پارکینگ، جنس بدنه جک، محدوده دمایی نرمال جک، سرعت حرکت جک، سروصدای موتور و…. اشاره کرد. در اینجا، دو نوع از پرکاربردترین انواع جک درب پارکینگ را به شما معرفی می‌کنیم، که عبارت اند از:

۱. مدل بازویی: این محصولات عموما به صورت الکترومکانیک هستند و بیشترین استفاده آن‌ها در مکا‌ن‌هایی است که فضای کافی برای حرکت دربی با ابعاد بزرگ وجود دارد. عملکرد این‌گونه جک‌ها به کمک گیربکس و حرکت چرخ دنده‌ها صورت می‌گیرد. قیمت جک پارکینگ بازویی معمولا مقرون به صرفه‌تر است اما معایبی هم دارد. آن هم این است که استفاده از آن‌ها در مناطقی که از دمای منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد سردتر می‌شود، با مشکل مواجه می‌شود. زیرا، که گیریس داخل گیربکس و روزی میل ماردون سفت شده و موجب اختلال در حرک کلی جک می‌شود. همچنین، تردد بسیار بالا ممکن است موجب داغ شدن جک و توقف آن گردد. اما، به طور کلی اگر به دنبال جک درب پارکینگ ارزان هستید، جک‌های الکترومکانیک برای شما انتخابی مناسب‌تر خواهند بود.

جک درب پارکینگ بازویی

۲. مدل ریلی: این مدل جک‌ها به صورت هیدرولیک بوده و حرکت آن‌ها با کمک فشار روغن صورت می‌گیرد. جک‌های هیدرولیک اولین جک‌های پارکینگی تولید شده بودند، اما چون استفاده از آن‌ها هزینه زیادی را در بر داشت، به مرور انواع ‌جک‌های الکترومکانیک نیز به وجود آمدند. انواع هیدرولیکی دارای استهلاک کمتری هستند و معمولا قدرت بالایی برای حرکت درب‌های سنگین وزن دارند. بنابراین، جک پارکینگی ریلی برای مکان‌هایی با تردد بالا مناسب است.

اجزای تشکیل دهنده

برخی از اجزای اصلی تشکیل دهنده جک‌های برقی پارکینگ که عبارت‌اند از:

۱. سیم پیچ: سیم پیچ یا همان استاتور، جزء ثابت (بدون حرکت) موتور جک محسوب می‌شود. استاتور از چند ورقه فلزی تشکیل شده که به صورت یک استوانه تو خالی به هم پیچیده شده اند. در این ورقه‌های فلزی شیارهایی وجود دارد که سیم پیچ‌ها درون این شیارها قرار می‌گیرند. لذا، وظیفه استاتور در واقع ایجاد یک میدان و انرژی مغناطیسی است که برای پشتیبانی از موتور به صورت مکانیکی به وجود آمده است.

۲. رتور یا چرخانه: رتور سمت متحرک موتور است که خود از هسته‌ای چند تکه‌ای تشکیل شده است. بر روی شیارهای رتور قطعات آلومینیومی و فلزی قرار گرفته که مسئول جذب رسانا هستند. انرژي رتور از انتهای این قطعه به چرخ دنده برنجی منتقل می‌شود.

۳. چرخ دنده برنجی: همان‌طور که از نامش مشخص است، ساختاری دندانه‌ای دارد و نیروی مورد نیاز حرکت جک را تامین می‌کند. به گونه‌ای که با حرکت آن، انرژي حرکتی از چرخ دنده‌ای به چرخ دنده بعدی منتقل می‌شود. چرخ دنده خود به شفت گیربکس وصل است. بنابراین، حرکات چرخ دنده‌ها از طریق گیربکس به میله ماردون منتقل می‌شود.

۴. میل ماردون: وظیفه اصلی میل ماردون این است که حرکات چرخشی مجموعه موتور جک را به حرکات رفت و آمدی جک تبدیل می‌کند.

۵. مرکز کنترل: مرکز کنترل یا فرمان جک وظیفه تنظیم حرکت و سرعت جک را بر عهده دارد که می‌توان برنامه آن را مشخص نمود.

۶. چشمی: معمولا جک‌های درب پارکینگی دارای چشمی برای تشخیص مانع و عبور و مرور هستند.

۷. فلاشر: در واقع وظیفه رساندن فرمان مرکز کنترل به ما را دارد که با علائمی هشدار دهنده ماننده نور چشمک زن عملکرد خود را انجام می‌دهد.

اجزای جک درب پارکینگ

 

این موارد برخی از اجزای اصلی جک پارکینگی بودند که به اختصار توضیح داده شد.

 

قیمت جک پارکینگ

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، جک‌های درب پارکنیگی با توجه به نوع، کاربرد و برند تولیدکننده‌شان می‌توانند محدوده قیمت متفاوتی داشته باشند. اما به طور کلی قیمت جک‌های پارکینگی الکترومکانیک پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تر از جک‌های هیدرولیک است. به همین نسبت، جک‌های الکترومکانیک دارای نقاط ضعفی هم هستند که باید در نظر داشته باشید. همچنین، جک‌های هیدرولیکی علاوه بر اینکه خود دارای قیمت خرید بالاتری هستند، به دلیل نیاز به سرویس و بررسی ماهانه، باز هم هزینه‌بر اند. اما در طول زمان می‌توان گفت جک‌های هیدرولیکی هم می‌توانند اقتصادی باشند. زیرا، که با داشتن قدرت بالا و سازگاری بیش‌تر با محیط‌های گوناگون طول عمر بیشتر نیز دارند. بنابراین، چنانچه بخواهید جک‌های پارکینگی الکترومکانیک را خریداری کنید، می‌توانید با نگهداری درست از آن‌ها، طول عمر نرمالی را از آن‌ها انتظار داشته باشید.

گروه الکترونیکی اریس، در زمینه تولید و عرضه انواع جک‌های درب پارکینگی فعالیت می‌کند. ما در گروه اریس قصد داریم با دادن اطلاعاتی در زمینه جک‌های پارکینگی به شما عزیزان، در انتخاب محصول مناسب یاری‌تان کنیم. ما در تلاشیم تا با در نظر گرفتن نیاز و انتظارات شما از هر لحاظ، خدمات مناسب و محصولاتی با کیفیت و با دوام را ارائه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *