درب اتوماتیک شیشه‌ ای, مقالات

انواع چشمی درب اتوماتیک شیشه ای

انواع چشمی درب اتوماتیک شیشه ای

نوشته‌های تازه

دسته‌بندی مقالات

محصولات جک پارکینگی

ارتباط با کارشناسان اریس

۰۳۱۵۵۳۰۸۶۲۰

۰۹۱۲۰۶۹۱۵۹۳

info@eriselectronic.com

انواع چشمی درب اتوماتیک شیشه ای دارای ویژگی‌های خاصی هستند و هر کدام می‌توانند با توجه به ویژگی‌های مکان مورد نظر یا نیاز مشتری انتخاب شوند. چشمی درب اتومات شیشه ای نقش بسیار مهمی در اتومات شدن این درب‌ها دارد. چشمی در اصطلاح جزئی از کل سیستم این نوع درب‌ها است که رفت و آمد و تردد را تشخیص می‌دهد. سپس به مرکز کنترل درب اتوماتیک شیشه ای فرمان یا سیگنالی می‌فرستد که درب‌ها به صورت خودکار باز شوند. اینکه درب‌ها بدون دخالت دست افراد باز و بسته می‌شوند اهمیت زیادی در عدم شیوع بیماری دارد.

خصوصا اینکه درب‌های شیشه ای اکثرا در مکان‌های عمومی من جمله بانک‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز تجاری، پاساژها، و… به کار می‌روند که معمولا تردد در آن جا خیلی زیاد است. اگر قرار باشد هر بار افراد مختلف درب را با دست باز کنند، هم عبور و مرور سخت‌تر می‌شود و هم ممکن است از طریق رد دست افراد مختلف، بیماری به دیگران منتقل شود. در نتیجه وجود انواع چشمی درب اتوماتیک شیشه ای در خودکار شدن آن و سهولت در تردد بسیار موثر است که در این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ساز و کار انواع چشمی درب اتوماتیک شیشه ای

همان‌طور که گفتیم انواع چشمی درب اتوماتیک شیشه ای در عین حال که دارای ساز و کاری نزدیک به هم هستند، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را نیز دارند. در این جا می‌خواهیم ساز و کار کلی چشمی درب اتوماتیک را بررسی کنیم. در درب‌های شیشه ای عموما چشمی در بالای درب قرار می‌گیرد. بسته به میزان عرض درب ممکن است از یک چشمی، و یا بیشتر از یکی استفاده گردد. چشمی‌ها دارای یک قطعه‌ به عنوان فرستنده موج و قطعه‌ای دیگر به عنوان گیرنده موج دارند. این امواج بین فرستنده و گیرنده منتقل می‌شوند. زمانی که هیچ مانعی بین این دو وجود نداشته باشد، ارسال موج به طور کامل و صحیح انجام می‌شود. اما به محض اینکه مانع یا ترددی از درب موج قطع شدن این موج شود و گیرنده، موج فرستنده را دریافت نکند، انگار که چشمی متوجه وجود رفت و آمد و تردد از درب شده است.

در این حالت چشمی به مرکز فرمان درب اتوماتیک پیام می‌فرستند که درب به طور خودکار باز شود. همچنین بالعکس این موضوع نیز در زمانی که ترددی وجود ندارد صدق می‌کند. یعنی در زمان عدم تردد و برقراری انتقال موج بین فرستنده و گیرنده، درب همچنان بسته می‌ماند. اینکه درب صرفا در مواقع وجود تردد باز می‌شود، مزایای زیادی دارد. از جمله عدم به هدر رفتن انرژی گرمایشی و سرمایشی در فصول سرد و گرم سال، عدم ورود گرد و غبار به داخل ساختمان تا حد زیاد، جلوگیری از ورود آلودگی‌های صوتی به مقدار قابل توجه، و…. در نتیجه انواع چشمی درب اتوماتیک شیشه ای بدین طریق موجب باز شدن و بسته ماندن درب‌های اتوماتیک شیشه ای می‌شوند. حال که با ساز و کار کلی چشمی‌های درب‌های شیشه ای آشنا شدید، در ادامه می‌خواهیم انواع‌ آن‌ها را به طور مفصل معرفی کنیم. پس در ادامه‌ي مطلب نیز همراه ما باشید.

انواع چشمی درب اتوماتیک شیشه ای

چشمی‌ درب اتومات شیشه ای را می‌توان با فاکتورهای مختلفی دسته بندی کرد. به دلیل تنوع نسبتا بالا در این قطعه ممکن است انواع دسته‌بندی‌ها را برای این قطعه مشاهده کرده باشید. در نظر گرفتن معیارهای مختلف موجب تنوع در نوع دسته‌بندی می‌شود. در ادامه دو مورد از کاربردی‌ترین دسته‌بندی‌های انواع چشمی درب اتوماتیک شیشه ای را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع دسته‌بندی چشمی درب اتوماتیک شیشه ای:

۱. با معیار شکل ظاهری: از نظر شکل ظاهری همان‌طور که احتمالا مشاهده کرده‌‌اید این چشمی‌ها به شکل‌های مستطیلی، تخم مرغی و بیضی شکل وجود دارند.

۲. با معیار کارکرد و نوع سنسور آن: از نظر نوع سنسور، ۴ مدل از معروف‌ترین و پرکاربردترین انواع سنسور حساس به حرکت در درب‌های اتوماتیک شیشه ای عبارت‌اند از سنسور مادون قرمز، سنسور حرکت راداری، حالت ماکروویوی و سنسور فشار. در ادامه هر یک از این موارد را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

automatic door sensor1

سنسور مادون قرمز در چشمی درب اتومات شیشه ای

سنسورهای مادون قرمز از پرکاربردترین انواع سنسور حساس به حرکت در درب‌های اتوماتیک شیشه ای هستند. این سنسورها از امواج مادون قرمز برای برقراری ارتباط موجی بین فرستنده و گیرنده استفاده می‌کنند. به عبارتی همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، قسمت فرستنده موجی از مادون قرمز را به سمت گیرنده می‌فرستد. تا زمانی که گیرنده این موج را دریافت کند، درب بسته می‌ماند. به محض وجود تردد یا مانع میان درب این انتقال موج مادون قرمز قطع می‌شود و پیام این قطع شدن انتقال موج برای مرکز فرمان‌دهی در سیستم می‌رود. سپس مرکز کنترل دستور باز شدن خودکار درب را می‌دهد. البته تمام این مراحل شاید در یک ثانیه انجام می‌شود.

انواع سنسور مادون قرمز:

۱. سنسور مادون قرمز اکتیو: این سنسورها به دلیل تکنولوژی که دارند می‌توانند تفاوت موج ساطع شده از شخص و یا جسم را تشخیص دهند. بیشتر این نوع سنسورها برای مکان‌هایی که از نظر امنیتی باید محافظت شوند به کار می‌رود.

۲. سنسور مادون قرمز غیر اکتیو: این سنسورها صرفا عکس یا تصویر محیط اطراف و تحت الشعاع خود را به اصطلاح ذخیره می‌کنند تا زمانی که چیزی به آن محیط افزوده و یا کم شود. در این صورت متوجه وجود تردد می‌شود و درب را باز می‌کنند.

سنسور حرکتی در حالت ماکروویوی

ساز و گار این نوع سنسورها با اندازه‌گیری طول موج انجام می‌شود. بدین معنا که ابتدا امواجی را با یک طول موج مشخص و ثابت به محیط اطرافشان می‌فرستند. اگر هنگام بازگشت این طول موج‌هایی که تابیده می‌شوند(هنگام باز تابش) با طول موج اولیه یکی نباشند، یعنی ترددی وجود داشته و درب به طور خودکار باز می‌شود.

 

سنسور حرکتی راداری در درب‌های شیشه ای خودکار

سنسورهای حساس به حرکت راداری در چشمی درب اتوماتیک شیشه ای نه تنها می‌توانند وجود رفت و آمد و تردد را تشخیص دهند، بلکه می‌توانند جهت حرکت مانع و افراد را نیز تشخیص دهند. به عبارتی متوجه وارد و یا خارج شدن افراد از درب ورودی می‌شوند. این سنسورهای حرکتی نیز بسیار پرکاربرد هستند. برند اریس اقدام به تولید چشمی درب اتوماتیک شیشه ای راداری اریس کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این نوع چشمی‌ها می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

سنسور فشار در درب‌های اتومات شیشه ای

این سنسورها اصطلاحا با درک فشار وزن افراد متوجه وجود تردد می‌شوند. این سنسورها معمولا به دلیل نوع ساز و کارشان بر روی زمین نصب می‌شوند تا بتوانند وزن را تشخیص دهند. اما باید روی آن‌ها پوششی مناسب قرار گیرد. این سنسورها بعد از تشخیص فشار وزن فرد و یا هر مانعی، موجب باز شدن درب شیشه ای به صورت خودکار می‌شوند.

اریس الکترونیک در زمینه تولید و عرضه انواع جک‌های درب پارکینگی و لوازمات جانبی درب‌های اتومانیک شیشه ای فعالیت می‌کند. شما می‌توانید با مطالعه مقالات و مطالب موجود در سایت ما اطلاعات خود را در این مورد بالا ببرید. در صورتی که به ابهامی برخوردید که در این مقاله پاسخ آن را دریافت نکردید، می‌توانید با مشاورین ما تماس بگیرید و از مشاوره‌ی رایگان آن‌ها بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *